Marknadsföringsautomatisering står för mjukvarulösningar som automatiserar marknadsförings- och försäljningsprocesser. De hjälper till med kundförvärv och leadsgenerering och guidar även intresserade genom långsiktiga köpprocesser. I denna artikel tar vi en närmare titt på vad som utgör marketing automation och hur du kan använda dessa effektivitetsverktyg för dig själv.
Vad innebär Marknadsföringsautomatisering?
Stöds du redan av en plattform som säkerställer kontinuerlig användning och optimering av enskilda uppgifter? Inte? Tja, en översikt i realtid och repetitiva, automatiserade processer möjliggör snabba svarstider och stödjer marknadsförings- och säljteam avsevärt.
Men långsiktiga köpbeslut i företag som stöds av flera aktörer och har en komplex kundresa kan också påverkas positivt av marknadsföring automation.
Marknadsföringsautomatisering möjliggör en optimerad kundhantering
Företag, som använder verktyg för marknadsföringsautomatisering, från en optimerad kundhanteringsstrategi inom de tre områdena
- Datahantering
- Kampanjhantering
- Lojalitetshantering
Vad är Marknadsföringsautomatisering?
Marketing automation är det planerade och mjukvarustödda tillvägagångssättet, förvärv och segmentering av prospekt och kunder. Det hjälper till att genomföra och analysera kampanjer heltäckande, för att mekanisera repetitiva uppgifter och att framgångsrikt följa ledarskapande processer.
Marknadsföringsverktyg används för att automatisera kommunikationsprocesser och initiera processkedjor – så kallade arbetsflöden. Dessa börjar med att fylla i ett formulär eller så snart en kontakt tilldelas en specifik lista. Kriterier för detta är
Följande marknadsförings- och försäljningsfunktioner stöds:
- Struktur för utskick, målsidor och andra sidor
- Datainsamling och underhåll
- Överföring till andra system
- E-postmarknadsföring
- Lead generation, lead nurturing, leadscore
- Marknadsföringskampanjer
- Rapportering och analys av marknadsföringsåtgärder
Hantering och analys av sociala mediekanaler Med automationsverktyg ökar du effektiviteten, accelererar eller förbättrar beslutsprocesser och får en detaljerad bild av situationen, beteendet och behoven hos dina potentiella kunder.
Utifrån detta kan du förse andra processer med data. Du förser dina leads och kunder med personligt innehåll och säkerställer en effektiv, sömlös koordinering mellan marknadsföring och försäljning.
Slutsats
Med Marknadsföringsautomatisering och riktade arbetsflöden underlättar företag många marknadsförings- och försäljningsprocesser. På så sätt attraherar du rätt prospekt och kunder till din sida, uppmuntrar kontakt och kan optimalt kvalificera dessa kontakter.
Om du bara funderar på hur du använder marketing automation i ditt företag hoppas vi att vi kunde hjälpa dig med den här artikeln.