Oavsett om du arbetar inom marknadsföring, försäljning eller kundservice: en livechatt på webbplatsen är idealisk för att generera nya leads eller erbjuda dina kunder bästa möjliga service. Du kan dock bara göra detta om du förbereder dig väl för det.
Det är därför vi har sammanställt 7 tips som hjälper dig att skapa din första livechatt – samt tips om vad du bör tänka på när du gör det.
Digitalisering av affärsprocesser: vad är en livechatt?
En livechatt är ett digitalt verktyg som gör att dina webbplatsbesökare kan komma i direkt kontakt med en av dina anställda och ställa dina viktigaste frågor.
Livechattkonversationer är ett perfekt sätt att kommunicera direkt. Besökare och kunder får snabbt och enkelt den hjälp de behöver och deras frågor besvaras direkt. Dina anställda kan hantera flera chattar samtidigt, så att dina kunder inte behöver vänta länge på svar.
Det finns också möjlighet att arbeta med chatbots, men dessa är bara vettiga på platser där vanliga frågor dyker upp. Även om chatbotarna ständigt utvecklas genom teknologier som artificiell intelligens, bör ett team av riktiga människor vara tillgängliga för komplexa eller oväntade förfrågningar som görs inom försäljning eller service.
Varför ska jag använda en livechatt?
En livechatt är ett bra sätt att konvertera potentiella kunder eftersom det gör att dina webbplatsbesökare kan få kontakt direkt med personerna i ditt säljteam. Dessutom är användningen av livechatt i serviceteamet mycket populär. Här kan du snabbt svara på dina kunders förfrågningar. Och ju mer nöjda de är med din tjänst eller din produkt, desto mer sannolikt är det att dina kunder kommer att rekommendera dig.
Exempel på användning av livechatt
Innan du gör chatt live på alla dina sajter bör du överväga vilka sajter som kommer att gynna dig mest. Här är några exempel:
Har du produkt- eller prissidor? Perfekt. En chatt är perfekt för detta. Eftersom besökare på dessa sidor förmodligen redan är i beslutsfasen, men kan fortfarande ha frågor om dina prismodeller eller din produkt. Med hjälp av livechatt gör du det möjligt för kvalificerade besökare att komma i kontakt med ditt säljteam direkt eller att boka ett möte direkt.
På de sidor som dina kunder ser efter ett köp kan du enkelt få feedback med hjälp av chattar. Var har du problem på din webbplats? Var kan vi fortfarande förbättra oss? Var finns det frågor?
Du driver en blogg och vill veta vilka ämnen dina läsare är intresserade av? Fråga dem via chatt!
Om du driver en kundtjänstwebbplats kan du använda livechatt för att snabbt komma i kontakt och svara på kundförfrågningar.
Vem ska se chatten? Det finns många olika besökare på din webbplats, som också bör tilltalas olika. För det första har vi dina kunder och befintliga leads redan lagrade i ditt CRM. Du kan sätta dem i direktkontakt med respektive kontoansvarig i chatten till exempel. Å andra sidan har vi anonyma besökare som aldrig har varit på din webbplats och därför vill bli tilltalade på ett annat sätt.
Var uppmärksam på detaljer
Se till att designen på din chatt matchar din webbplats. Du bör också tänka på i förväg hur du vill tilltala dina besökare. Anpassa tonen och formuleringar i dina meddelanden till ditt företag. Använder du till exempel ”Du” eller ”ni”?
Spara utdrag/snabbsvar
Snabbsvar är textmoduler som hjälper till att besvara vissa frågor snabbare. Till exempel, om du ofta får samma fråga, kan du förbereda utdrag, spara dem och infoga dem i ditt chattfönster med ett klick. För stora säljteam kan du också använda utdrag för att säkerställa att liknande frågor besvaras på samma sätt.
Innan du startar en livechatt bör du ställa dig själv följande frågor:
- Vad händer med mina chattar? Vilken anställd är de tilldelade?
- Vad händer med besökarna efter att de har chattat?
- Vill du ställa in en uppföljningssekvens?
Lägg alltid till mervärde
Även om en chatt går till ditt säljteam för att generera leads, bör säljaspekten inte vara i fokus. Det handlar om att tillföra värde till din webbplatsbesökare genom chatt, svara på deras frågor och hjälpa dem med deras problem eller utmaningar. Tänk på att utbilda dina anställda som ska ha hand om chatten i förväg!
Slutsats
Som du kan se, med bara några få tips, kan du framgångsrikt integrera en livechatt på din webbplats. Du erbjuder inte bara dina kunder en utmärkt och individualiserad service, utan kan samtidigt generera nya leads. Det är dock viktigt att du förbereder dig väl för detta och anpassar chattadressen till din persona och kundresan.