Företag ställs regelbundet inför frågan om hur de ska erbjuda sina kunder mervärde. Samtidigt strävar de efter optimerade försäljnings- och marknadsföringsstrategier.
Denna interaktion erbjuder de idealiska förutsättningarna för ett verkligt kundorienterat förhållningssätt inom marknadsföring och försäljning: företagsbloggen. I den här artikeln ger vi dig tips om hur du bättre anpassar din innehållsmarknadsföring till din målgrupps behov och ökar engagemanget och tillfredsställelsen hos dina användare.
Strategisk innehållsmarknadsföring kräver att företag intensivt hanterar behoven och utmaningarna hos sina önskade kunder.
Detta är det enda sättet att skapa innehållsmarknadsföring som verkligen når potentiella nya kunder istället för att bara publicera företagsperspektiv. Å ena sidan ska strategiskt innehåll övertyga önskade kunder med verkligt mervärde. Å andra sidan måste kundernas feedback också beaktas. Vad betyder det specifikt?
Denna metodik spred samma mantra från början: istället för att presentera reklambudskap för vår målgrupp, borde vi skapa exakt det innehåll som vår målgrupp har väntat på.
Innehåll som tillhandahålls under denna specifikation uppfyller kärnintresset för potentiella kunder – dvs intresserade parter.
Bra innehållserbjudanden stöder företagens expertstatus. Framför allt har de potential att vända sig till hela personalen i köpcentrum av önskade kunder.
Koncentrera dig först på att kommunicera med dina önskade kunder – sedan på försäljning
Det största inträdesmisstaget som kan observeras inom innehållsmarknadsföring är för mycket fokus på dina egna produkter eller tjänster.
Självklart gör vi det alla; och med rätta för att öka försäljningen. Resultatet blir dock ofta rapporter ur förstapersonsperspektivet i vår vardag i företaget. Vi vill gärna tro att produktinformation och kvalitetsbevis framför allt träffar nerven av kundproblem.
Men här ignoreras till stor del mottagarens perspektiv – den potentiella nya kunden; Frågor från berörda parter besvaras endast i begränsad omfattning. Fastigheter beskrivs, men nyttan för potentiella köpare utelämnas.
Tänker vi ett steg längre blir det intressant att fundera på vilka frågor beslutsfattare, köpare och beslutsfattande organ på kundsidan har. Alla dessa personas baserar sina köpbeslut på kvaliteten på de svar leverantörerna ger dem.
Syftet med innehållsmarknadsföring bör därför vara att erbjuda din målgrupp som helhet innehåll som de uppfattar som värdefullt, informativt eller underhållande; i bästa fall en blandning av dessa attribut.
Utarbeta personas från målgruppen och skapa ditt innehåll utifrån detta. På så sätt speglar dessa personas en stor del av köpcentrumet för dina önskade kunder. Resultatet: Du når flera avdelningar av dina önskade kunder med strategiskt innehåll.
Skapa informativt innehåll som är relevant för din bransch och industri. Strategin här är inte reklam, utan värdefull hjälp.
Här är några bra tips på typer av innehåll som din målgrupp kan tycka är informativt och värdefullt:
- Bästa metoder
- Tips
- Guider
- Fallstudier
- Svar på vanliga frågor
- Instruktioner
- industrinyheter
Dessa innehållsformer riktar sig direkt till den potentiella nya kunden. De är skapade för att svara på kundernas frågor. Frågorna som ligger till grund för informationen överensstämmer med tänkandet hos människor som letar efter lösningar på sina bekymmer och utmaningar.
Informativt, strategiskt innehållet förmedlar också att du – som skapare av detta innehåll – känner till och förstår situationen för potentiella nya kunder.
Kvalificera potentiella kunder enligt deras preferenser
Naturligtvis är informativt innehåll också ingångspunkten till din försäljningsprocess. Det är bra om du fortfarande inte direkt tänker på att sälja. Glöm inte att försäljning i bästa fall är det sista steget i marknadsföringsprocessen.
Övertyga dina potentiella kunder med ditt innehåll utan att du eller dina säljare behöver gå i dialog först. Eftersom dina önskade kunder säkert kommer att uppskatta sina egna, icke-bindande preliminära famlande under deras sökande efter en lösning.
Direktförsäljningsåtgärder är bättre genomförda efter att lösningen har hittats, på basis av den tidigare marknadsföringsframgången och utveckla därefter intressenter, i slutändan på den beprövade vägen till kunderna.
Genom ett nära samarbete mellan marknadsföring och försäljning vid kvalificering av leads blir det klassiska cold calling ett övertagande av redan varmt välkomnade och väl förberedda prospekt. Och om du har agerat strategiskt så är det stor sannolikhet att ditt innehåll redan har trängt igenom flera nivåer i köpcentret hos den önskade kunden.
I det andra steget: Var uppmärksam på utbyte
Du arbetar med delar av din innehållsmarknadsföring försäljningskanalen, ökar din varumärkesmedvetenhet och kvalificerar dina önskade kunder med relevant innehåll.
Sedan fortsätter du att plocka upp de värdefulla leads som resulterar från ditt innehåll: genom ett utbyte med de intresserade parterna eller genom initiala kommunikationserbjudanden. Se till att tillåta en dialog med dina läsare, till exempel genom att be om direkt feedback, erbjuda ytterligare kontaktytor eller integrera funktionaliteten i en chatt.
Internet innehåller miljontals, till och med miljardtals bitar av information och människor söker på webben varje dag efter de rätta lösningarna på sina önskemål, frågor eller problem. Men värdet bestäms inte längre av den fria tillgången till denna information.
Ett innehållserbjudande blir effektivt när det erbjuder hjälp och går inte längre än en introduktion till kommunikation. Detta innehåll kan annonseras. Och strategi hjälper även här:
Om du har en SEO-optimerad innehållsmarknadsföringsstrategi utveckla, förbättra din ranking, din expertstatus och ditt innehåll kommer att hittas lättare av dina önskade kunder. Länka meningsfulla tematiskt lämpliga innehållserbjudanden. Använd dina kunskaper på komplexa sätt och följ en Pillar Content Strategy.
Instruktivt, seriöst innehåll som instruktioner, tips eller vitböcker är sällsynta, värdefulla informationskällor på Internet och är i allmänhet upplevs som kundorienterad.
…tänk på livscykelstadierna…
Progressionen av ett prospekt till ditt innehåll från att bli en lead involverar flera steg. För att stärka bandet med din målgrupp bör du förstå och definiera de individuella faserna i en konsumentlivscykel och ha i åtanke. Även här erbjuder inbound-metoden beprövade mallar. Prospekten kategoriseras här baserat på de framsteg de gör på sin väg genom vårt företag som kunder.
En bra innehållsmarknadsföringsstrategi erbjuder olika innehåll för var och en av dessa faser, vilket i sin tur är inriktat på målgruppens behov. Någon som söker information om din bransch bör kontaktas med ett annat innehållserbjudande än en befintlig kund som vill presentera ditt varumärke för sina vänner på Internet.
Fördelarna med denna strategi är inte direkt uppenbara, eftersom den bara utvecklas på lång sikt. Men ju bättre du anpassar ditt innehåll med varje livscykelstadium, desto större är det Sannolikheten att uppfattas som en riktig influencer i din bransch.
… och glöm Gör inte sociala medier
Sociala nätverk används av många människor för att söka information eller för att uppdatera sig dagligen. Därför bör ditt mål vara att få in ditt innehåll i flödena även här, så att du kan komma i bättre kontakt med din målgrupp. Försök att vara riktigt relevant istället för att bara följa trender.
Genom att söka efter relevanta hashtags och influencers i grupper eller nätverk kan du identifiera ämnen som just nu pratas om i din bransch. Ju bättre du analyserar din målgrupp i de sociala nätverken, desto bättre förstår du vad dina önskade kunder verkligen vill ha.
Fokusera alltid på din kund och hur du kan skapa mervärde med ditt innehåll. För när den väl har börjat är uppgiften att skapa strategiskt innehåll permanent.
Slutsats
Strategisk innehållsmarknadsföring är inte bara svaret på frågan om mervärde som vi kan erbjuda kunderna. Det är också grunden för ett modernt, digitalt och ändå säljorienterat kundtänkande
Detta tillvägagångssätt är initialt i förgrunden. De ger information, verktyg, verkliga lösningar för att uppmärksamma sig själva.
De erbjuder möjligheter till interaktion. I bästa fall kvalificerar du verkliga, värdefulla potentiella kunder, och det på alla punkter i köpcentret och på alla nivåer av potentiella kunders företagsstruktur.
Först efter överlämnandet av förkvalificeringen går du till försäljning. Kvaliteten på leads och ett inträde via ett specifikt kärnämne för varje önskad kund kan betraktas och utvärderas som en framgång för strategisk innehållsmarknadsföring. Så här blir idén om marknadsföring verklighet.
Verkligt strategiskt innehåll underbygger din expertstatus. Det hjälper dig med sökmotorrankning och stärker företagets varumärke. Det är därför det riktar sig till alla kunder: från online-sökaren som en första gnista till nöjda befintliga kunder.
Dessutom kan strategiskt innehåll också användas utmärkt i marknadsföring i sociala medier. Dialogen där och resultaten från relevanta strömmar ger nödvändiga förslag för vidareutveckling av strategiskt C innehåll. För när det väl har spelats in lever strategiskt innehåll också av kontinuitet.