Hur mycket av mitt innehåll finns två gånger på internet? – Den som ställer den här frågan funderar inte bara över en värdefull del av SEO-kvaliteten på sin egen webbplats, utan undviker också förluster i sökmotorernas ranking.
När webbplatser indexeras av sökmotorer är duplicerat innehåll ett stort hinder och försämrar din webbplats ranking. I den här artikeln går vi igenom hur duplicerat innehåll skapas och vad du kan göra för att undvika duplicerat innehåll.
Vad betyder duplicerat innehåll?
Duplicerat innehåll, på engelska duplicate content är en SEO-specifik teknisk term som beskriver dubbel förekomst av texter eller innehåll i en domän på alla webbplatser som är tillgängliga för sökmotorer.
I klartext innebär detta att allt identiskt innehåll på webben som kan nås via olika webbadresser erkänns som dubblettinnehåll. Detta är sant öven om innehållswebbadresserna endast är något modifierade versioner av det ursprungliga innehållet.
Detta betyder också: Även fördelat över flera domäner indexeras samma innehåll av sökmotorer som duplicerat innehåll.
Det senare händer ofta när en blogg till exempel använder texter och material från andra webbplatser för mycket, utan citat till exempel.
Varför är duplicerat innehåll relevant för SEO?
Sökmotorer strävar efter den perfekta användarupplevelsen.
Du vill leverera optimalt och uppnå bästa resultat på kortast möjliga tid.
Denna bakgrund är vettig för affärsmodellen: Sökmotorer försöker förse sina användare med innehåll som är så unikt som möjligt. Duplicerat innehåll motsäger denna unikhet. Om en sökmotor, en Googlebot, inte förstår det specifika sammanhanget för identiskt innehåll, bestämmer den själv vilket av resultaten den i slutändan ska visa i sin söklista. Som ett resultat kan sidor också försvinna helt från den söklistan.
Men om båda domänerna förblir giltiga kan värdefull rankningpotential kan gå förlorad.
Det blir verkligen SEO-skadligt när boten i en sökmotor missar duplicerat innehåll för ett försök till bedrägeri och webbplatsen sedan tappar sin ranking i sökmotorer.
Orsaker till internt duplicerat innehåll
Det görs skillnad mellan internt och externt duplicerat innehåll : Intern duplicerat innehåll betecknar innehåll på en domän som kan nås via flera webbadresser. Detta görs nästan alltid genom att lägga till ett extra ord till webbadressen, en kategoribeteckning. Ett kompletterande uppdrag så att säga.
I webbbutiker uppstår fenomenet till exempel genom de olika klickvägarna till en produkt:
Klickat direkt, webbadressen slutar på: .se/produkt1
Men, vald via en kategori, visas samma sida under en kompletterad URL, som /product1/kategori1/produkt1
Duplicerat innehåll skapas på många andra interna sätt:
Utskriftsvänliga sidor och PDF-nedladdningar genererar sina egna webbadresser.
-
- Även varianter av sidor av en produkt , Länkar, taggar
- Särskiljbara sessions-ID:n få sina egna webbadresser.
- Så kallande content management System lägger till URL-ändelser med/index.htm/eller liknande
Orsaker till externt dubblettinnehåll
Externt dubblettinnehåll betyder att samma innehåll är visas på olika domäner. Om det är ditt eget fel är det nästan alltid ett misstag. Till exempel, om ett företag driver sina projekt på olika domäner eller publicerar ett meddelande på båda sidor.
Men: Externt duplicerat innehåll existerar också genom tredje parts skuld! Det orsakas av plagiat eller innehållsstöld.
- Eget innehåll dyker upp plötsligt och oväntat på externa sajter.
- Originalet och det kopierade innehållet kommer att vara indexerad.
- Sökalgoritmer känner inte igen originalet.
SEO-tips för att hitta och undvika duplicerat innehåll
Grundtips: Duplicerat innehåll är irriterande och bör undvikas. Därför börjar strategisk SEO med din egen webbplats och de olika användbara alternativen för att strategiskt presentera dina egna produkter och styrkor.
Arrangera bästa scenen för dina prestationer. En strategisk översikt av din webbplats avslöjar också ofta källor till dubbelarbete i innehåll.
Hitta duplicerat innehåll
Tips 1: I grund och botten kan Googles sökmotor vara ett bra sätt att spåra duplicerat innehåll. Under Omslag i menyn Index exkluderade webbplatser kan visas. I detaljerna kan du sedan se Googles klassificering och motivering.
Tips 2: Även utan detta verktyg kan Google hjälpa. Skriv in dina större textmoduler för sökningen och tryck sedan på den här blå länken i den inledande texten (källa Google-sökning) för resultatet:
Detta visar också länkar bakom vilka det finns dubbletter innehåll kan döljas. En manuell kontroll av ditt innehåll.
Undvik duplicerat innehåll – så görs det:
När man flyttar en webbplats bör man vara noga med att använda korrekt vidarebefordran.
Genom att använda en kanonisk tagg refererar den till den version av webbadressen som föredras att visas på SERP. Detta är användbart, till exempel i onlinebutiker som visar samma innehåll på många sidor.
- Interna länkar bör alltid utformas enhetligt; till exempel alltid med ett föregående intro – http://www. – i URL:en.
- I många fall används en 301-omdirigering från dubblett till originalsida.
- Google rekommenderar att du använder rätt CC TLD (Country Code Top Level Domain). Och med Verktyg för webbansvariga kan du berätta för Google hur domäner ska indexeras.
Integrering med Google Search Console ger SEO-kontroll. Speciellt för butiker: Även enskild produkt beskrivningar är meningsfulla även för de mest liknande produkterna.
Taggen ”noindex, follow” kan användas för att utesluta oundvikliga dubbelsidor från Googles sökindex.
Att ställa in en kanonisk tagg är inte alltid möjligt. Då är länkning till den ursprungliga källan för innehållet är vanligtvis ett alternativ.
Viktigt att veta: Verklig SEO motsvarar direkt strategisk innehållsmarknadsföring. Sökmotorer uppskattar den strukturerade presentationen av innehållsbidrag. Kärnan eller pelaren i ett ämnesområde stöds av logiska underämnen. Det är så logiskt uppbyggda kunskapsdatabaser skapas.
Slutsats
Duplicerat innehåll – dubbelt, identiskt innehåll på webben – representerar en utmaning för sökmotorer. Dessa känner varken igen originalet eller kan du tydligt tilldela innehållet. Detta skadar rankningen och SEO för en domän.
Duplicerat innehåll kan sökas efter manuellt med Google. Search Console hjälper till att kontrollera orsaken till felaktig eller saknad indexering. Och verktyg för webbansvariga visar indexstandarder när de används för Google. Dessutom kan många dubbletter undvikas om du vet hur de uppstår oavsiktligt.
Duplicerat innehåll är ingen anledning till panik. Och även om webbplatser är teoretiskt unika, är de i verkligheten ofta negativt påverkade (främst av externt duplicerat innehåll).
Undvik misstag som skapar onödigt duplicerat innehåll och försök att konsekvent skapa original och unikt innehåll. På så sätt kommer ingen sökmotor på idén att tvivla på vikten av ditt innehåll.
Innehåll är viktigt för din marknadsföring! Om du strukturerar ditt innehåll strategiskt, publicerar det i ackrediterade media och uppfyller de tekniska kraven finns redan många bra SEO-grunder på plats.