Alla behöver en webbsida eller webbplats nu för tiden. Men vad är egentligen en webbplats? Om du vill driva en framgångsrik webbplats måste du vara bekant med de grundläggande termerna. Och det gäller både de som vill skapa sin egen hemsida och de som har skapat din hemsida.
I den här artikeln förklarar vi i enkla ord vad en webbplats är och försöker använda så lite teknisk terminologi som möjligt och utan buzzwords för att förmedla en heltäckande bild . Så du kan starta ditt webbprojekt med optimism.
Vad är en webbplats?
En webbsida, eller webbplats, är ett dokument som vanligtvis är skrivet i HTML-kodspråket. Dessa dokument lagras på servrar och kan därmed ses över hela världen via webbläsare på Internet. Allt dina besökare behöver göra är att ange rätt URL (Uniform Resource Locator) i adressfältet i deras webbläsare. Ett annat sätt att nå en webbplats är genom att klicka på en länk (referens) placerad på en annan sida.
Medan du redan kan publicera innehåll och strukturer på Internet med enkel HTML, består moderna webbplatser av andra komponenter. Vanligtvis finns det minst en ytterligare CSS (Cascading Style Sheets) och JavaScript-fil.
Du behöver CSS för att utforma din webbplats. Till exempel för att definiera former, färger, teckensnitt och avstånd.
JavaScript krävs för att integrera interaktionslogik på din webbplats. Så till exempel för popup-fönster, modaler, dragspel, reglage etc. JavaScript gör att något önskat kan hända när vi klickar, rullar, glider – det vill säga interagerar med webbplatsen.
Bilder, videor och andra multimediaformat är ofta inbäddade i webbplatser. Internet består för närvarande av fler än 2 miljarder webbplatser. Varje webbplats består av minst en webbsida och det finns fler varje dag. Ett imponerande antal, vars utveckling du kan se live på internet livestatistik. Varje hemsida visas här med en fotboll och visserligen – efter en kort tid har jag en känsla av att jag måste scrolla oändligt för att kunna se den sista fotbollen.
Följande princip bör förhoppningsvis bli tydlig. Varje webbplats måste vara tillgänglig via en unik URL.
Definition av termer webbplats
Vi talar om en webbplats när flera webbsidor är sammankopplade på ett sammanhängande sätt. Här kan du ta reda på mer om definitionen av begreppet hemsida, webbplats, webbplats etc.
Den första webbplatsen
Den första webbplatsen skapades på CERN av engelsmannen Tim Berners -Lee skapad. Han anses vara internets fader. Den första webbplatsen var info.cern.ch. Den första webbplatsen http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html. Den är nu över 30 år gammal. Ur dagens perspektiv är det verkligen inte den snyggaste webbplatsen, men definitivt en som förändrade världen.
Webbplatsers struktur
För det första. Varje bra webbplats är unik och har olika sammansättning av element. Hjulet uppfinns dock inte på nytt varje gång. För att användarna ska kunna navigera och interagera med en webbplats finns det olika konventioner som för det mesta följs. Till exempel, navigering finns vanligtvis högst upp på sidan.
Även om element i detaljdesignen lyckligtvis kan skilja sig enormt åt så skulle jag kort vilja nämna och kort beskriva de viktigaste strukturella delarna av en webbplats.
1. Header – Rubriken på en webbsida
Rubriken beskriver den övre delen av din webbplats. Det är jämförbart med den så kallade rubriken på pappersdokument. Dina besökare ser rubriken under de första sekunderna innan de börjar rulla. Följaktligen är en rubrik ett område av mycket stor betydelse, eftersom många förväntningar ställs på den ur UX-synpunkt.
Även om utformningen av rubriker är väldigt olika. En bra rubrik är en som etablerar ditt varumärke/webbplatsnamn och ger konsekvent navigering över varje enskild webbsida på din webbplats.
2. Navigering
Navigeringsområdet för webbplatser och webbsidor kallas ofta även för menyn.
Navigeringen bör fungera på en webbplats som består av flera webbsidor består, innehåller länkar till varje relevant sida. Med såväl ensidiga som enskilda, långa webbplatser är det också värt att använda intern navigering. Den tillhandahåller en länk för varje betydande del av webbplatsen så att besökare snabbt kan ta sig dit.
Navigeringen av webbplatser underskattas ofta, eftersom designen har en mycket stor inverkan på framgången för webbplatser. Till exempel i försäljning, avvisningsfrekvens eller omvandlingar. När webbplatsanvändare inte hittar runt tenderar de att lämna webbplatsen mycket snabbt. Några designalternativ inom området för webbplatsnavigering är till exempel:
- Hamburgermeny
- Sticky Navigation
- Megameny
3. Huvudinnehållet på en webbsida
Det största området på webbplatsen är vanligtvis reserverat för huvudinnehållet. Sedan introduktionen av HTML5 visas det ofta i en så kallad huvudtagg. I detta kan till exempel blogginlägg, videor eller meddelanden visas.
Det ligger i sakens natur att webbsidornas design och innehåll naturligtvis är väldigt olika. I litteraturen ses den inledande meningen och huvudrubriken delvis som separata strukturella element.
4. Sidofält
Sidofält är mycket vanliga på dokumentationssidor för till exempel bibliotek eller programvara. De används här för att strukturera innehåll. Till exempel de utmärkta dokumentationssidorna för Googles Angular.js.
Men andra webbplatser använder också sidofält för perifer information, reklam, citat och länkar, även om sidofält endast sällan används på designtunga sajter på grund av den så kallade friheten från distraktion. Speciellt eftersom de bara är avsedda för större skärmar och webbdesign för mobila enheter måste klara sig utan dem på grund av utrymmesbristen.
5. Sidfot
Sidfoten beskriver den nedre delen av sidan. Inom detta avsnitt behandlas vanligtvis ”det finstilta” och framför allt inom EU finns det ofta obligatoriska hänvisningar till dataskydd och imprint, men även information om hur du kontaktar oss, länkar till webbplatsoperatörens närvaro i sociala medier.
Vanligtvis finns sidfoten kvar för alla webbplatser på en webbplats konsekvent och lika. Du kan också lägga till ytterligare länkar i sidfoten för SEO- eller tjänsteändamål. Till exempel en kundinloggning.
Element av webbplatser
Medan de strukturella elementen återspeglar mer av den traditionella strukturen på webbsidor, finns det idag mycket fler element som vi hittar på webbsidor om och om igen. Många av de nämnda elementen kan hittas i vanliga front-end-utvecklingsramverk som Bootstrap eller Materialize. Detta bidrar i sin tur till ännu mer användning på webbplatser.
Eftersom det inte finns några gränser för fantasin kan följande lista inte vara komplett.
1 . Annonsmaterial
Grafiskt reklammaterial finns på många webbplatser. Särskilt på mediasajter tjänar de ofta till att finansiera innehållet. Mångfalden av design har ökat markant de senaste åren.
Annonsmediet kan delas upp i mer grafisk-statiska och animerade mönster. Sedan en tid tillbaka kan även reklammedier innehålla ljud. När det gäller form och storlek finns det en nästan obegränsad variation. Detsamma gäller varaktigheten och typen av överlägg.
2. Delningsknappar och sociala länkar
Alla besökare på en webbplats kommer inte från Google. Det är därför många webbplats- och bloggoperatörer också använder sociala nätverk och möjliggör enkel delning av innehåll på Facebook, LinkedIn och andra.
3. Uppmaningsknappar (CTA Bu ton)
CTA-knappar är mycket viktiga, särskilt ur ett marknadsföringsperspektiv. CTA-knappar är knappar som leder till en specifik (och önskad) åtgärd.
Exempel på CTA är ”köp nu”, ”boka tid”, ”kontakta oss”. Utöver texten är även designen viktig. Uppmaningar bör vara tydliga, synliga, korta och överlag attraktiva.
4. Breadcrumbs
Breadcrumbs ger användare hjälp med att hitta runt och navigera på webbplatser. De tillhör navigeringselementen och är tänkta att stödja användaren på hans resa genom din webbplats.
De låter dig se strukturen på webbplatser snabbare, ger en andra nivå av navigering och förbättrar användarvänligheten. Sharan Suresh har satt ihop mycket användbar och detaljerad information om breadcrumbs.
5. Rubriker – en av de viktigaste delarna av en webbplats
Huvudrubriken på en webbsida är vanligtvis återges i en h1-tagg. Denna rubrik är den viktigaste rubriken på en webbplats och bör placeras så högt som möjligt på sidan. Det spelar en mycket viktig roll i sökmotoroptimering och ofta även i design. Detta gäller alla rubriker på din webbplats.
De borde hjälpa till att ge din användare med en snabb och att ge fri tillgång till ditt innehåll. Google har publicerat en mycket användbar video för korrekt hantering av rubriker.
När det gäller den typografiska designen rekommenderar jag vår artikel med gratis webbteckensnitt, som är särskilt lämpliga för rubriker.
6. Återkopplingssystem
Det är ganska vanligt idag, särskilt hos de stora aktörerna, att ge användarna möjlighet till feedback. Detta gör det möjligt för onlineredaktörer att revidera innehåll på ett riktat sätt. Tidigare låg huvudfokus på stjärnbetyg. Detta gäller även e-handelssektorn idag.
När det gäller redaktionellt innehåll används däremot enkla stängda frågor allt oftare. Till exempel: Var innehållet till hjälp? Ja eller nej.
7. Formulär som delar av en webbplats
Formulär ger användarna interaktiva element som de använder för att skicka information till servern.
Det är typ en digital version av ett riktigt pappersformulär som vi behöver fylla i för att kunna skicka någon den överenskomna informationen. Digitala formulär kan dock ha fler alternativ och funktioner för att göra denna process ännu smidigare, tydligare och mer användarvänlig.
Ett ganska omfattande exempel på detta är vårt beräkningsverktyg för webbdesignpriser. Till skillnad från klassiska pappersformulär använder vi maskinintelligens för att anpassa frågorna till tidigare svar för att göra processen mer användarvänlig.
8. Slider
Inom webbdesign förstår vi en slider som ett slags bildspel. Sliders finns i en mängd olika designalternativ. Det kan till exempel vara karuseller som är beröringskänsliga och oändliga, bilderna och innehållet kan även presenteras med toningseffekter och autouppspelning.
Användbarheten av reglage ur UX-synpunkt har varit föremål för kontroverser i nästan decennier. Ur min synvinkel är sliders alltid användbara när de hjälper användaren att tillfredsställa sina informationsbehov snabbare eller när de stärker varumärket och förtroendet för varumärket eller hela företaget genom enastående design och animering.
9. Tillbaka till toppen-knappen
Är särskilt användbara för långa sidor utan klibbig navigering för användare att snabbt komma åt till hämta rubriken eller navigeringen högst upp på sidan. Det finns ingen anledning att scrolla upp på länge så att besökare kan njuta av en bättre besöksupplevelse.
Typer av webbplatser
Speciellt när det kommer till frågan om en typologi av webbplatser beror det på vem du frågar. En sökmotoroptimerare kommer att svara på din fråga om typerna av webbplatser annorlunda än en webbutvecklare. Detta beror helt enkelt på de två avdelningarnas olika litteratur. I den här artikeln skulle jag vilja föra dig åtminstone dessa två perspektiv närmare.
Typer av webbplatser från webbdesign och SEO-perspektiv
SEO-litteraturen är ofta inbäddad i ämnet marknadsföring online. Följaktligen görs här ofta en differentiering efter innehållsrelaterade aspekter eller sökintentionen. Eftersom uppdelningen verkar delvis överflödig och inte tydligt definierad, tycker jag att följande typologi är mer meningsfull.
1. Hemsida
Hemsidan kallas ofta för startsidan, eftersom den vanligtvis är den vanligaste ingångssidan för din webbplats och den ses regelbundet först av användarna. Den är också vanligtvis kopplad till din huvudadress. Så för oss www.exovia.de och ger vår webbadress, vårt ”hem” på webben.
2. Om oss-sidan
Sidan om oss är ofta underskattad. Statistik har visat att besökare är mer benägna att interagera med företag efter att ha läst om oss först.
3 . Kontaktsidor
Kontaktsidor har funktionen att erbjuda dina besökare enklast möjliga sätt att komma i kontakt med ditt företag . För detta ändamål bör du presentera kontaktinformationen på ett tydligt och lättillgängligt sätt. Till exempel genom att direkt ange ett telefonnummer, e-post i kombination med ett kontaktformulär.
Kontaktsidor innehåller ofta också information om plats, vägbeskrivning eller ytterligare information om parkering som en tjänst för besökare.
4. Kategoriwebbplatser
Dessa är inte bara relevanta i bloggar, utan särskilt på e-handelssidor i onlinebutiker. Inom onlinehandeln befinner sig besökarna redan i den spännande shoppingfasen, men letar fortfarande efter exakt rätt produkt.
5. Bloggsidor
Bloggsajter är en mycket viktig webbplatstyp, eftersom de ofta används för att få så kallad expertstatus på webben. I modern storytelling eller story marketing postuleras ofta målet att implementera sig själv som en ”guide” genom blogginlägg.
6. Produktsidor / tjänstesidor
Som sagt, vissa saker är verkligen självförklarande. För produktsidor är det särskilt viktigt att potentiella kunder har tillgång till all information de behöver för att fatta ett köpbeslut.
7 . FAQ-webbplatser
Vanliga frågor är ett utmärkt sätt att vara tillgänglig för kunder 24/7 och svara på viktiga frågor. Dessutom är det möjligt att minska återkommande frågor till serviceteam och därmed spara avsevärda kostnader i företaget.
8. Söksidor/Sökresultatsidor
Söksidor visar sökresultaten på sin egen webbplats efter att en användare har gått in dem i en sökmask. I samband med sökmotorer som Google kallas dessa sidor för SERP. Detta står för sökmotorresultatsida. Men sökresultatsidor är inte bara för de stora aktörerna.
9. Onboarding-sidor
Dessa kallas ofta registreringssidor. Deras syfte är att registrera sig för ett specifikt erbjudande, till exempel nyhetsbrev, mjukvaruprenumerationer, tävlingar, etc. Inom EU är dataskyddsbestämmelserna av särskild betydelse här.
10. Landningssida
En målsida är en speciell webbsida som enbart fokuserar på ett enda mål. Vanligtvis en uppmaning som att kontakta, göra ett köp eller boka. Den är därför mycket intressant ur marknadsföringssynpunkt och skapas ofta specifikt för en reklamkampanj.
11. Portfolio Pages
Bland de bästa webbsidorna ur webbdesigners synvinkel är väldigt ofta så kallade portfoliosidor . Detta eftersom det handlar om presentation av visuellt innehåll från kreativa proffs som arkitekter, fotografer, ljusdesigners och webbdesigners.
12. Obligatoriska sidor (i EU)
Detta inkluderar åtminstone en förlagssida och en dataskyddssida, men även allmänna villkor för nätbutiker, avbokningsregler och mycket mer.
Som jag är säker på att du har märkt kan en typologi baserad på innehållsrelaterade kriterier inte göra anspråk på att vara fullständig. Detta gäller även min uppdelning, så jag stänger min vid det här laget och går vidare till en mer teknisk typologi.
Webbsida – 2 typer ur teknisk synvinkel
I webbutveckling brukar webbsidor delas in i statiska webbplatser och dynamiska webbplatser. Om du vill definiera något mer konkret är det statiskt genererade webbplatser eller dynamiskt genererade webbplatser.
1. Statiska webbplatser
Statiska webbplatser är webbplatser vars HTML är statisk och till viss del oföränderlig på en webbserver och visas för varje användare blir. Följaktligen krävs minst HTML-kunskaper för att skapa en statisk webbplats.
2. Dynamiskt skapade webbplatser
När det gäller dynamiska webbplatser görs skapandet av HTML vanligtvis av ett program som körs på servern och i sig avancerad teknik som databaser. Exempel på detta är innehållshanteringssystem som WordPress eller Typo3. Fördelen är att sidorna även kan uppdateras och underhållas av personer utan programmeringskunskap.
Medan statiska webbplatser ofta används i högkvalitativa designprojekt, till exempel i samband med Awwwards, används dynamiska webbplatser ofta för webbplatser med mycket konstant ändra innehåll som bloggar eller butiker som används.
Slutsats – Vad är en webbplats?
Som byggstenar för webbplatser är webbplatser den vanligaste formen av varumärkesvisualisering. I den här artikeln har vi förtydligat vad webbplatser är och hur de skiljer sig från andra termer.
Du bör bestämma vilka element du vill lägga till på din webbplats, med hänsyn till affärsmål och dina användares intressen. Detta skapar inte bara bra webbplatser, utan också framgångsrika webbplatser.